آزمون ئهای سال دوم
پنجم صفر سالروز شهادت باب الحوائج سه ساله ی حسین (ع)
اینجا محیط سوز و اشک و آه و ناله است
اینجا زیارتگاه زهرای سه ساله است
اینجا دمشقی ها گلی پژمرده دارند
در زیر گل مهمان سیلی خورده دارند
اینجا دل شب کودکی هجران کشیده
گلبوسه بگرفته زرگهای بریده
اینجا بهشت دسته گلهای مدینه است
اینجا عبادتگاه کلثوم وسکینه است
اینجا زیارتگاه جبریل امین است
اینجا عبادتگاه زین العابدین است
اینجا زچشم خود گلاب افشانده زینب
اینجا نماز شب نشسته خوانده زینب
اینجا به خاکش هر وجب دردی نهفته
اینجا سه ساله دختری بی شام خفته
اینجا نخفته چشم بیدار رقیه
اینجا حسین آمد به دیدار رقیه
اینجا قضا بر دفتر هجران ورق زد
اینجا رقیه پرده یکسو از طبق زد
اینجا هُمای فاطمه پرواز کرده
اینجا کبوتر از قفس پرواز کرده
اینجا شرار از دامن افلاک می ریخت
زینب بر اندام رقیه خاک می ریخت
ای دوستان، زهرای دیگر خفته اینجا
یک زینب کبرای دیگر خفته اینجا
در گوشه ویرانه باغ گل که دیده؟
در خوابگاه جغدها بلبل که دیده؟
شعر از : غلامرضا سازگار
در پی برگزاری مسابقات انشائ نویسی به مناسبت هفته ی بهداشت روانی
دانش آموزان
میلاد عباسی و آرمان حاجت پور
حائز رتبه برتر این مسابقه در بین دانش آموزان آموزشگاه های شهرستان لنجان گردید ند
این موفقیت را به ایشان و خانواده ی محترمشان وتمامی دانش آموزان کوشای دبستان نوبهار و مربیان محترم تبریک می گوییم
اخبار
در پی برگزاری مسابقات قران دانش آموز
محمد امین طاهری
حائز رتبه دوم مسابقات قرآنی آموزشگاه های شهرستان لنجان گردید
این موفقیت را به ایشان و خانواده ی محترمشان وتمامی دانش آموزان کوشای دبستان نوبهار و مربیان محترم تبریک می گوییم
حرف هایی برای شنیدن...
بزرگ ترین سعادت برای انسان وقتی است که بتواند از درد و رنج دیگران بکاهد.
..در عرصه ی زندگی همواره شور و هیجان داشته باش اما هرگز عقل و منطق را فراموش نکن.
..ان کس که مهربان و مهرورز است ،غمگین نمیشود و ان کس که عاقل و منطقی است،سرگردان نخواهد شد.
خدایا خودم مراقب دشمنانم هستم تو مواظب دوستانم باش..
عشق بدون مرز...
عمل شرظ است دگر کافیست زاری
کلام کربلا را گر تو داری
کلامش ازادگی بود
مروت،دوستی،عاشق شدن بود
مسلمانی گرش معنا بدانی
بود تسلیم بر حق تا توانی
به وقت او شدن عاشق بمانی
چنان عشقی که تفسیرش ندانی
به هر جا بنگری او را ببینی
حسینی بودن اینست گر بدانی......
پایه: چهارم – پنجم
بسم الله الرحمن الرحیم |
||
الف) شناسایی دانش آموزانی که ضعف از نظر خواندن و بیان کردن دارند. |
الف) موضوعات مطرح شده: |
|
1- پرسش و پاسخ کلاسی |
ب) راهکارها: |
|
ابتدا سوابق تحصیلی فراگیران در سال گذشته بررسی شد و برای تشخیص و تمیز آنها با دانش آموزان درگیر فعالیتهای کلاسی نظیر خواندن ، پرسش و پاسخ کلاسی ؛ گفت و شنودها ؛ نظر سنجی .... کرده تا میزان نقاط قدرت و ضعف آنها مشخص شود. |
ج) نتایج این جلسه: |
|
امضاء |
امضاء شرکت کننده در این جلسه گروه های آموزشی |
|
|
خانم پی داوودی |
|
|
آقای کریمیان |
|
|
آقای زندی |
دبستان نوبهار - پایه چهارم و پنجم
بسم الله الرحمن الرحیم
دبستان نوبهار 22/09/91
پايه چهارم و پنجم
الف) موضوعات مطرح شده |
شناسايي فراگيراني كه اختلال يادگيري دارند (در نوشتن) |
ب) راهكارها |
1- تكاليف براساس ضعف دانش آموز |
ج: نتايج اين جلسه |
در دروس فارسي: تكاليف براساس نقاط ضعف فراگير در نوشتن داده شد تا دانش آموز حروف الفبايي را كه از نظر شكل (چند شکلی) هستند را تشخيص داده و قدرت تميزش بالا رود. همچنين ديكته نيز براساس اين موضوعات داده مي شود. نظير ديكته پاتخته اي ، هم سال سنجي .... در دروس ديگر نظير رياضي تكرار و تمرين جدول ضرب ، آزمون هاي كوتاه مدت گرفته مي شود و ساير دروس نيز با پرسش و پاسخ و فعال كردن ذهن اين فراگيران آنها را تشويق به نوشتن كرده است . |
اعضاي شركت كننده گروههاي آموزشي |
امضاء
|
خانم پي داودي |
|
آقاي زندي |
|
آقاي كريميان |
|
ارزیابی بنویسیم دروس 3 و 4 پایه چهارم
بسم الله الرحمن الرحيم |
|
رديف |
سوالات |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
پي داودي |
آیا شما هم نیمکت...دارید؟
ترجمه نامه 68 روش برخورد با دنیا
( نهج البلاغه) |
پس از یاد ودرود إ دنیای حرام چونان مار است،که پوستی نرم وزهری کشنده دارد،پس،ازجاذبه های فریبنده ی ان روی گردان ، زیرا زمان کوتاهی درآن خواهی ماند،واندوه آن راازسربیرون کن ،زیراکه یقین به جدایی،ودگرگونی حالات آن را داری،وآنگاه که بادنیاخوگرفته ای بیشتر بترس،زیراکه دنیاپرست تابه خوش گذرانی اطمینان کرد، زوداورابه تلخ کامی کشاند،وهرگاه که به دنیا انس گرفت وآسوده شد،ناگاه به وحشت دچارگردد. |
61 نوع راهکار برای خواندن
راه کارهای تقویت خواندن 1) حل مسئله یکی ازمهارت های اساسی خواندن حل مسئله است. دراین حالت متنی انتخاب می کنیم که دارای گره داستانی باشد وازدانش آموزان می خواهیم پس ازمطالعه ی داستان گره موجود را پیداکرده وحل کنند.مثلا درقصه ی "مرده زنده شد" یا "خرچنگ ومرغ ماهی خوار" می توان گفت اگربه جای یکی ازشخصیت های داستان بودی چه می کردی؟ درمتن درس ها نیز می توان پرسش های تفکربرانگیزی مطرح کرد که دانش آموزان به آن ها پاسخ دهند. 2) بیان پیام اصلی متن متن خواندنی را دراختیار دانش آموزان قرار می دهیم تا آن رابخوانندسپس درباره ی متن فکرکرده وپیام اصلی داستان را بگویند. مثلا درس "اگردیگران نبودند" رابخوانند ونظرخود را بگویند یا بنویسند. 3) بررسی جزئیات یکی دیگرازمهارت های خواندن تجزیه وتحلیل متن وبررسی جزئیات است. تشخیص مکان وفضای داستان ، قهرمانان وشخصیت های داستان ، مجموعه ی رویدادهای جزئی ، اشیا وپدیده ها وازجمله مواردی هستند که دانش آموزان دربررسی درس می توانند تمرین کنند. مثلا درس" دوست بزرگ بچه ها " رابخوانند ومهمترین فعالیت های جبارباغچه بان رابیان کنند. 4) استخراج نتایج براساس این مهارت دانش آموزمتن خواندنی رامطالعه می کند وپس ازتحلیل ذهنی وبررسی قسمت های مختلف متن نتیجه گیری خودرااعلام کنند. مثلا ازدانش آموزان می خواهیم درس4" کودکان حق دارند که..." رابخوانند ونتیجه ی درس رادرچندجمله گفته یا درچند سطر بنویسند. 5) بیان دریافت ها واستنباطات متن خواندنی را در اختیار دانش آموزان قرار میدهیم تا آنرا به دقت مطالعه کنند.سپس از آنها میخواهیم که به ما بگویند از این متن چه فهمیده اند؟به آنها فرصت میدهیم پاسخ های خود را بگویند 6) قضاوت و داوری دانش آموزان متن را می خوانند و با توجه به راهنمایی معلم درباره شخصیت ها با موضوعات مورد نظر به قضاوت و داوری می پردازند.گفتنی است که این مهارت متناسب با توانایی دانش آموزان باید اجرا شود. 7) تصمیم گیری متنی ساده یا داستانی را به دانش آموزان میدهیم تا آنرابخوانند و درباره ی موارد خواسته شده تصمیم بگیرند.مثلا به ما بگویند اگر به جای نویسنده بودند چه میکردند یا درباره ی مواردی که معلم تعیین کرده تصمیم گیری کنند. 8) دلیل آوردن دلیل آوردن مهارتی است که نیاز به یکسری توانایی های ذهنی دارد و لازمه ی این امر توجه به تمرین در خواندن است.بنابراین از دانش آموزان میخواهیم متن را بخوانند و نظر خود را نسبت به آن بگویند و برای نظرات خود دلیل بیاورند. 9) تاثیرگذاری دانش آموزان متن را میخوانند و به هم گروه ها یا معلم میگویند متن چه تاثیری در آنها گذاشته است برای روشن شدن موضوع معلم می تواند از حالت یا احساس آنها بپرسد . آیا پس از خواندن متن غمگین شدند یا شاد شدند ؟ وقتی متن تمام شد چه احساسی به آن ها دست داد ؟ 10) سرنخ ها متن متنی را انتخاب می کنیم که ح.ادث و رویدادهایی پیچیده و معما گونه داشته باشند از آنها می خواهیم پس از خوانده هر بخش ادامه را حدس بزنندو چگونگی پیدا کردن سرنخ ها را بگویند این تمرین موجب میشود ذهن آنها برای پیدا کردن و حدس وقایع فعال باشد. می پرسیم از کجا فهمیدند این اتفاق می افتد ؟ 11) پیشگویی حوادث : این مهارت نزدیک به مهارت شماره 10 می باشد اما باید بدانیم در پیدا کردن سرنخ ها دانش آموز راه رسیدن به هدف را تشخیص می دهد در حالیکه در این مهارت او خوادث بعد ی داستان را تخمین میزند. در این می پرسیم فکر می کنید ادامه داستان چه می شود ؟ 12 ) مقایسه کردن برای نشان دادن شباهتها : وقتی متن مورد نظر را خواندند , از آنها می خواهیم پدیده ها , اسخاص , امور , اشیا و حوادث را با هم مقایسه کنند و شباهت بین آن ها را بگویند . این کار به آنها کمک می کند تا در زمینه ی گسترش مهارتهای نگارشی نیز تقویت شوند. 13 ) تعمیم دادن متنی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم تا آن را به دقت مطالعه کنند . سپس از آنها می خواهیم بخش هایی را انتخاب کنند که می توان نمونه هایی از آن را ملاحظه کرد. یعنی چه مطالبی را می توان به کل محیط عمومیت داد / آیا می توان گفت همه ی کودکان ترسو درست کار هستند ؟ 14 ) مقایسه کردن برای نشان دادن تفاوتها مشابه مهارت 12 دانش آموزان پدیده ها , اشیا , امور , حوادث و اشخاص را با هم مقایسه می کنند و تفاوت های آن ها را پیدا کرده و بیان می کنند. 15) خلاصه کردن این مهارت یکی از رایج ترین مهارتهای زبانی است . بر این اساس دانش آموزان متن درس را می خوانند و خلاصه آن را به زبان خودشان بیان می کنند . در آغاز نیازی نیست در باره راههای خلاصه کردن و انواع آن سخن بگوییم بهتر است آن ها ره همان شکل ابتدایی متن را خلاصه کنند. 16 ) زبان تصویری دانش آموزان متن مورد نظر را می خوانند و موضوع یا پیام آن را از طریق نقاشی بیان کننئ. استفاده از زبان تصویری موجب می شود توانایی درک متن و ارائه ی آن به شکل تصویری تقویت شود. 17 ) همانند سازی از دانش آموزان می خواهیم پس از مطالعه ی متن , داستان دیگری را شبیه به آن تعریف کنند یا به جای برخی عناصر داستان مثل قهرمانان و فضا از عناصر مشابه و همانند استفاده کرده , داستان یکبار دیگر باز نویسی کنندو 18 ) استعاره سازی متنی را انتخاب میکنیم که در آن استعاره هایی به کار رفته باشد یا اینکه اماکان ساختن استعاره وجود داشته باشد. بسیاری از استعاره های کودکانه در حوزه ی افعال بکار گرفته می شود. مثلا کودک پس از دیدن رود خانه می گوید :" انکار رودخانه دیوانه شده است . " بنابراین از آن ها می خواهیم متن رخوانند و استعاره ها را نشان دهنا یا صفت هایی را به برخی اشیا و پدیده ها نسبت دهند. 19 ) مبالغه کردن یکی از مهارتهای کودکان در زمینه شناخا شناسی مبالغه کردن است یعنی آنها در بسیاری از موارد برای تعریف و توصیف اشیا و پدیده ها بویژه امور مورد علاقه از مبالغه استفاده می کنند این مهارت برای تقویت درک مطالب و تمرین برای وسعت بخشیدن به نگارش نیز مناسب است. 20) بیان دو باره ( سبک شخصی ) دانش آموزان ابتدا متن را می خوانند سپس داستان یکبار دیگر به زبان خودشان می گویند یا می نویسند . هر فردی در بیان مجدد مطالب سبک مخصوص به خود دارد بنابراین در این مهارت کودکان بیش تر جملات را به زبان خود بیان می کنند و به جملات ساده دست نمی زنند . نکته دیگر اینکه بیان دو باره به توانایی های ذهنی , دایره لغات , فرهنگ حاکم بر خانواده و ... بستگی دارد علاوه بر این بیان مجدد غیر از مهارت خلاصه کردن است . 21 ) نام آوا برخی از کلمات در صورت تکرار , تولید صداهایی می کنند که در زبان شناسی به آنها "نام آوا " می گویند مثل جیک جیک صدای گنجشک , شرشر صدای آب , واق واق صدای سگ و ... در این مهارت دانش آموزان متن را می خوانند و هر جا نام آوایی را دیدند آن را با صدای بلند ادا می کنند این کار نه تنها شور و شوق خاصی به محیط آموزشی می دهد . بلکه باعث تنوع و شادی در کلاس می شود. 22) معنی ضمنی گاهی جملات و عبارات علاوه بر معنی اصلی , معنی دوم یا فرعی نیز دارند . بنابراین وقتی دانش آموزان متن مورد نظر را خواندند , می خواهیم یک بار دیگر متن را بررسی کنند و در صورتی که به چنین مواردی برخوردند , آنها را مشخص کنند. 23) معنی اصلی منظور از این پاره مهارت این است که دانش آموزان پس از مطالعه متن منظور اصلی نویسنده را بیان کنند . پی بردن به معنی اصلی با منظور نویسنده تمرینی است که موجب تقویت خواندن و فهم متن می شود. 24 ) هدف نویسنده این مورد غیر از دریافت معنی اصلی است . در اینجا از دانش آموزا انتظار می رود پس از خواندن متنب به ما بگوید نویسنده در این متن چه هدف یا اهدافی را دنبال می کند. این تمرین به دانش آموز کمک می کند تا در خواندن متون مختلف اهداف نویسنده را نیز در نظر بگیرند. 25) قیاس کردن دانش آموزان متن را می خوانند و حوادث و رویدادها را باهم مقایسه می کنند . علاوه بر این آنها می توانند اجزا و پدیده های داستان را با سایر پدیده های اطراف خود نیز مقایسه کرده و و جوه اختلاف و اشتراک را بیان کنند. 26) تسلسل حوادث از دانش آموزان می خواهیم متن را به دقت بخوانند و رویدادها و حوادث آن را بررسی کنند . سپس حادث را به طور مسلسل بیان کنند . البته هر متنی ممکن است این ویژگی را نداشته باشد . بنابراین برای انجام این تمرین لازم است متن هایی انتخاب شود که در آن حوادث به طور مسلسل اتفاق افتاده باشد. تشخیص تسلسل حوادث باعث ایجاد نظم منطقی در ذهن می شود. 27 ) طبقه بندی کردن در این مهارت دانش آموزان یاد می گیرند پس از خواندن متن , اشیا و پدیده ها را بر اساس ویژی های عمومی طبقه بندی و منظم می کنند. طبقه بندی کردن از مهارت هایی است که به دانش آموزان کمک می کند تا ذهنی تحلیل گر و منظم داشته باشند . تمرین های " طبقه بندی کن در کتاب "نوشتاری " با این مهارت کمک می کند. 28) بیان حوادث دانش آموزان پس از خواندن متن به ما می گویند که چه وقایع و رویداد هایی اتفاق افتاده است در این تمرین آنها یاد می گیرند هنگام خواندن , حوادث را دنبال کنند. 29 ) بیان عقیده و نظر وقتی خواندن متن را به پایان بردند از آنها می خواهیم نظر و عقیه ی خود را نسبت به کل داستان , شخصیت ها , حوادث و نتیجه داستان بگویند. 30) عناصر داستان از دانش آموزان می خواهیم پس از خواندن متن برخی از عناصر داستانی را مشخص کنند. مثلا قهرمان داستان , شخصیتها , حوادث وفضای داستان را تحلیل و بررسی کنند. 31) فضا و موقعیت دانش آموزان در خواندن به مکان هایی که داستان در آن اتفاق افتاده است توجه می کنند ؛ مثلا می گویند این قصه در جنگل و کاخ پادشاه روی داده است . این تمرین باعث می شود کودکان علاوه بر درست خوانی فضای داستان را نیز بررسی کنند. 32 ) شخصیت ها از دانش آموزان می خواهیم آدمها , حیوانات و اشیایی را که در داستان نقش دارند , بررسی کرده و در باره آنها گفتگو کنند. 33) طرح و پیلوت منظور از طرح یا پیلوت پیوستی منظم حوادث و رویدادهایی اس که مبتنی بر رارطه علت و معلولی باشد. بنابراین ممکن است داستانی دارای طرح و پیلوت نباشد . برای تمرین در این زمینه لازم است داستانی انتخاب شود که دارای طرح باشد. در طرح ما دنبال این هستیم که بعد چه می شود. 34) فولکلور و ادبیات عامیانه کودکان در این سنین علاقه زیادی به قصه های عامیانه دارند بزرگتر ها یشا ن به آنها قصه های پریان را تعرثف کنند. بنابراین یکی از راههای تقویت خواندن , مطالعه کتاب های مربوط به ادبیات عامیانه است . قصه عامیانه به قصه ای گفته می شود که از زمان های قدیم سینه به سینه و شفاهی نقل شده است , مکتوب نیست 35) حوادث مبا لغه آمیز گاهی نویسنده اعمال و توانایی شخصیت های داستان را بالاتر از حد معمول نقل میکند. در چنین داستانهایی خود به خود حوادث و رویدادها مبالغه آمیز جلوه می کند. از دانش آموزان می خواهیم داستان را بخوانند و در صورت وجود چنین حوادثی , آنها را بیان کنند. 36 ) حوادث تاریخی گاهی موضوع داستان تاریخی و روایی است . در این حالت از دانش آموزان می خواهیم پس از خواندن متن به ما بگویند حوادث داستان به کدام رویداد تاریخی مربوط می شود. 37 ) مترادفات از دانش آموزان می خواهیم متن را به دقت خوانده و لغات و ترکیبات مترادف را پیدا کنند . این تمرین باعث می شود کودکان برای درک روابط معنایی واژگان مهارت پیدا کنند. 38) متضادها این تمرین نیز برای تقویت درک روابط معنایی می باشد با این تفاوت که در متن به دنبال عباراتی می گردند که با هم رابطه ی معنایی تضاد داشته باشند. 39) بخشهایی از کتاب از دانش آموزان میخواهیم متن را بخوانند و به جزئیات صفحات توجه کنند . در هر صفحه چه جزئیاتی دیده می شود. چه جدول و نموداری در محتوا آمده است. تصاویر چه ویژگیهایی دارند. در محتوای چه طبقه بندی هایی به عمل آمده است . در قسمت منابع چه کتابهایی معرفی شده است . 40) اعلام معمولا در انتهای کتابها بخشی به نام اعلام تهیه می شود که در آن اسامی خاص , مکانها و رویدادهای تاریخی توضیح داده می شود. از دانش آموزان می خواهیم متن را بخوانند و برای آگاهی بیشتر از برخی توضیحات لازم به قسمت اعلام مراجعه کنند. 41 ) منابع برخی کتابها در پایان به معرفی منابع می پردازند . منظور از منابع , مشخصات کتابها و مقالات و نوشته هایی است که نویسنده در نوشتن کتاب از آن ها استفاده کرده است . این تمرین هم باعث می شود کودکان در خواندن متون مختلف آگاهی و توان بیشتری کسب کنند. 42) فهرست محتوا از دانش آموزان می خواهیم قبل از مطالعه متن به فهرست کتاب مراجعه کنند و به ما بگویند کتاب در باره ی چیست یا محتوای کتاب چگونه سازماندهی شده است . از این طریق یاد میگیرند برای خواندن برخی کتابها از خواندن اجمالی فهرست نیز استفاده کنند. 43) سرفصل ها کتاب مناسبی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم تا ضمن ورق زدن و مطالعه ی اجمالی به فهرست کتاب مراجعه کرده و عناوین سرفصل ها را به خاطر بسپارند. وقتی زمان مطالعه به اتمام رسید ، از طریق سر فصل های کتاب به معرفی آنم بپردازند. 44) کتاب نامه منظور از کتاب نامه فهرست کتابهایی است که در باره ی موضوع کتاب وجود دارد و نویسنده آنها را به صورت الفبایی فهرست می کند . بنابراین از کودکان می خواهیم تا کتابنامه را مطالعه کرده و از طریق آن به بحث و گفتگو بپردازند. 45 ) واژه نامه در پایان برخی کتابها مجموعه ای ازواژگان واصطلاحات به ترتیب الفبایی می آیدکه به طورمفصل معنی وتوضیح داده شده است.ازدانش آموزان می خواهیم واژه نامه رابررسی کرده ونظرخودرانسبت به آن ارایه کنند. 46) دایره المعارف یکی ازمنابع قابل استفاده برای دانش آموزان کتاب های مرجعی است که اطلاعات درآن گردآوری شده است .دایره المعارف ویژه کودکان ونوجوانان رادراختیارشان می گذاریم وطرزاستفاده ازآن راتوضیح می دهیم تا موضوعات وسؤالات خودرادرآن جستجوکرده وپاسخ لازم را پیدا کنند. 47) اطلس اطلس یکی ازکتاب های مرجع است که درباره ی جغرافیای کشورها اطلاعات لازم راارایه می دهد. دراین جا نیزمی توان مشابه کتاب های دایره المعارف عمل نمود. 48) برگه دادن فیش با برگه کارت مخصوصی است که در کتابخانه مورد استفاده قرار می گیرد. به نحوی که مشخصات و اطلاعات ضروری کتاب ها را بر روی آن یادداشت میکنند تا مراجعه کنندگان از طریق مطا لعه ی آن راحت تر به منابع دسترسی پیدا کنند . به محل نگهداری برگه ها , برگه دان می گویند . در کلاس نمونه ای از برگه های کتابخانه ای را معرفی میکنیم. سپس از دانش آموزان می خواهیم نحوه ی استفاده از برگه و برگه دان را توضیح دهند. آن ها از این طریق می توانند به مطالعه ی اجمالی و سریع در باره ی منابع مورد نیاز بپردازند. 49) روزنامه یکی از مهارتهای تقویت خواندن , روزنامه خوانی است . در یکی از ساعات مطالعه روزنامه ی مناسب برای سنین کودک و نوجوان به کلاس می بریم یا از آن ها میخواهیم همراه خودشان بیاورند از آن ها میخواهیم روزنامه را ورق زده و مطالب مورد علاقه ی خود را مطالعه کنند سپس در باره ی آن گزارش مختصری تهیه کرده و به کلاس ارائه دهند . این کار هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی قابل اجرا ست . 50 ) تقویم از دانش آموزان درخواست می کنیم در یکی از جلسات , تقویمی را به همراه خود بیاورند . سپس از آن ها می خواهیم تا تقویم ها ی خود را مطالعه کرده و به دوستان خود نحوه ی استفاده از تقویم را توضیح دهند و در باره ی کاربردهای آن گفتگو کنند. 51) دفترچه تلفن یکی از مهارت های ساده برای تقویت خواندن , مطالعه و استفاده از دفترچه تلفن است . از دانش آموزان می خواهیم دفترچه تلفن هایی تهیه کرده و به کلاس بیاورند. ممکن است دفترچه ی تلفن خود را بیاورند . در کلاس مشول بررسی دفترچه شده و در باره ی نحوه ی کاربرد آن گفتگو می کنند. 52) کلمات کلیدی متنی را در اختیار دانش آموزان می گذاریم تا بخوانند . بهتر است متن داستانی باشد . از آنها میخواهیم در حین خواندن کلمات مهم و کلیدی را مشخص کرده و زیر آنها خط کشیده یا روی کاغذ بنویسند . این کار باعث می شود تا عمل خواندن با دقت بیش تر همراه باشد. 53) ارجاعات کتابی انتخاب می کنیم که ارجاعات و پانویس های زیادی داشته باشد از دانش آموزان می خواهیم تا ضمن تورق و مطالعه کتاب به ارجاعات دقت کرده و برای یکدیگر در باره ی علل و فواید آن سخن بگویند. 54) کلمات متشابه (هم نویسه ها) از دانش آموزان میخواهیم تا ضمن مطالعه ی متن مورد نظر اگر به کلمات متشابه برخوردند , آن ها را مشخص کرده و پس از پایان مطالعه و خواندن در باره ی کلمات متشابه گفتگو کنند. کلمات متشابه یا هم نویسه به کلماتی گفته می شود که در نوشتن و تعداد حروف شبیه هم بوده و تنها از نظر معنا با هم تفاوت داشته باشند . مثل شیر به معنی سلطان جنگل و شیر به معنی نوعی خوردنی . 55) کلمات متشابه ( هم آ واها ) برخی از کلمات در نوشتن به هم شبیه نیستند بلکه در تلفظ به هم شباهت دارند به این سری کلمات " هم آوا " می گویند . مثل خویش و خیش که در تلفظ مانند هم هستند. در این مهارت نیز مثل مهارت قبلی عمل می کنیم. 56) چند معـــــــــنایی از کودکان می خواهیم متن را مطالعه کنند و در صورتی که به کلمات چند معنایی برخوردند ,آنها را استخراج کرده و به دوستان خود و کلاس اراده دهند مثل کلمه ی " گرفت " که در عبارت های " دلم گرفت " و عبارت " رگ گردنم گرفت " و " خورشید گرفت " و " دستم گرفت " و " ماست گرفت " و .... 57 ) کلمات پیشوندی از بچه ها می خواهیم به مطابعه ی متن انتخابی بپردازند و در صورتی که در حین خواندن به کلمات پیشوندی برخوردند , آنها را استخراج کرده و به کلاس اراده دهند و در باره ی ساختمان و معنای آن ها بحث کنند. کلمات پیشوندی کلماتی هستند که از بیش از دو جز تشکیل شده باشند. 58) کلمات پسوندی این مهارت مثل مهارت قبل است . با این تفاوت که در این جا کلمات پسوندی را پیدا می کنند. مثل هنرور که دارای پسوند " ور " است . 59) ریشه ی کلمات اگر در حین خواندن متن به کلماتی برخوردند که ریشه ی اصلیشان را می دانند آن ها را استخراج کرده و در روی کاغذ بنویسند , سپس این کلمات را جمع بندی کرده و در گروه بخث کنند. 60) کلمات ساده و غیر ساده از بچه ها می خواهیم متن خود را بخوانند . سپس کلمات را از نظر ساده و غیر ساده بودن بررسی کنند و آن ها را در دو دسته طبقه بندی نمایند . کلمات ساده از یک جزء و کلمات غیر ساده از بیش از یک جزء تشکیل می شود. مثلا کارساده و کارمند یا کارخانه غیر ساده است. 61) کلمات مخفف متنی را انتخاب می کنیم که در آن کلمات مخفف به کار رفته باشد. مثل ناگه مخفف ناگهان , از دانش آموزان می خواهیم کلمات مخفف را پیدا کرده و اصل آن ها را بیان کنند.
منابع : روانشناسی خواندن - علی محمد ناعمی - انتشارات آستان قدس تحلیل روش آموزش زبان - ویلیام فرانسیس مه کی – ترجمه حسین مریدی – انتشارات آستان قدس زبان و مهارتهای زبانی – جیمز فلاد پیتر اچ – ترجمه علی آخشینی – انتشارات استان قدس مهارت های خواندن – منبع اینترنتی
با استفاده از روشهای زیر و تمرین بیشتر به زودی به نتیجه خوبی میرسید: ۱- در مورد موضوعی که قرار است بخوانید فکر کنید: - در مورد این موضوع چه میدانم؟ - چه چیزی میخواهم یاد بگیرم؟ ۲- ابتدا بخشی را که میخواهید بخوانید سریع نگاه کنید: - چه مطلبی به نظرتان آشناست؟ ۳- این بار مطالب را به دقت بخوانید و از نکات مهم یادداشت بردارید: - نکات مهم و اصطلاحات خاص را روی برگه های یادداشت و یا کارتهای کوچکی بنویسید. این کار در دوره مطالب به شما کمک میکند. ۴- آنچه را که خوانده اید، دوره کنید: - بعد از هر قسمت مطالبی را که خوانده اید، برای خود تکرار کنید.
چگونه از جعبه لایتنر استفاده کنیم:
عرض قسمت های مختلف به ترتیب ۱۵,۸,۴,۲,۱ واحد است. این جعبه را میتوانید خودتان با مقوا، جعبه یا قوطی های پودر لباسشویی ، کفش و… درست کنید، یا اینکه از بازار تهیه نمائید. مراحل کار: منبع: تبیان راهزنان وقت:
|
آزمون عملکردی فارسی دوم
آزمون عملکردی فارسی دوم دبستان
نام ونام خانوادگی : تاریخ : کلاس دوم 2 دبستان نوبهار
مدت آزمون : 15دقیقه طراح : معصومه جلکانی
هدف : آشنایی باکلمات تشدیددار
دستورکار: فرزندنازنینم درمتن زیرهرجالازم است تشدیدبگذار.
مردم محله ی مابسیارخوش حال بودند.کاربنایی مسجدتازه تمام شده بود.امام جماعت ازهمه ی کسانی که درساختن مسجدکمک کرده بودند،تشکرکردوبرای مردم سخنرانی کرد. من بادقت به سخنان اوگوش دادم .فکرمی کردم مردم فقط برای نمازخواندن به مسجدمی آیند.نمی دانستم که مسجدمحله ی ماکلاس های آموزش قرآن،نقاشی ،رایانه وعکاسی دارد.
بچه خرگوش هامنتظرمعلم بودند.معلم باسبدهویچ واردشد،سلام کردوپرسید:بچه ها،فکرمی کنیدچراخدابه ماگوش داده است؟بچه خرگوش هادرسکوت منتظرپرسش بعدی بودندکه چشم قرمزی پرسید: اگرصداهارا نمی شنیدیم ،چه اتفاقی برای مامی افتاد؟
چه خیابانهای منظمی!چه رفت وآمدمرتبی !این نظم وترتیب رادرخیابانها چه کسی ایجادکرده است؟مامورراهنمایی ورانندگی،.همان ماموری که دوست ماست .
موفق باشید
برنامه هفتگی پایه اول1و2
دبستان نوبهار فولادشهر 92-91
ساعت پنجم |
ساعت چهارم |
ساعت سوم |
ساعت دوم |
ساعت اول |
روز |
فارسی |
فارسی |
علوم |
ورزش |
ریاضی |
شنبه |
قرآن |
فارسی |
ورزش |
ریاضی |
فارسی |
یکشنبه |
فارسی |
علوم |
هنر |
ریاضی |
فارسی |
دوشنبه |
فارسی |
علوم |
فارسی |
فارسی |
ریاضی |
سه شنبه |
هنر |
قرآن |
فارسی |
ریاضی |
فارسی |
چهار شنبه |
برنامه هفتگی « کلاس اول 2- خانم عبدالهی »
دبستان نوبهار فولادشهر 92-91
ساعت پنجم |
ساعت چهارم |
ساعت سوم |
ساعت دوم |
ساعت اول |
روز |
قران |
ورزش |
فارسی |
فارسی |
ریاضی |
شنبه |
علوم |
فارسی |
ورزش |
ریاضی |
فارسی |
یکشنبه |
فارسی |
هنر |
علوم |
ریاضی |
فارسی |
دوشنبه |
فارسی |
فارسی |
قران |
فارسی |
ریاضی |
سه شنبه |
هنر |
ریاضی |
فارسی |
علوم |
فارسی |
چهار شنبه |
برنامه هفتگی پایه وم1و2
دبستان نوبهار فولادشهر 92-91
ساعت پنجم |
ساعت چهارم |
ساعت سوم |
ساعت دوم |
ساعت اول |
روز |
اجتماعی |
فارسی |
فارسی |
علوم |
ریاضی |
شنبه |
قرآن |
هدیه ها |
فارسی |
ورزش |
ورزش |
یکشنبه |
علوم/هنر |
اجتماعی |
فارسی |
فارسی |
ریاضی |
دوشنبه |
قرآن |
هدیه ها |
ریاضی |
فارسی |
علوم |
سه شنبه |
هنر |
قرآن |
فارسی |
فارسی |
ریاضی |
چهار شنبه |
برنامه هفتگی « کلاس سوم2 - خانم لیموچی »
دبستان نوبهار فولادشهر 92-91
ساعت پنجم |
ساعت چهارم |
ساعت سوم |
ساعت دوم |
ساعت اول |
روز |
اجتماعی |
هدیه ها |
ریاضی |
فارسی |
فارسی |
شنبه |
فارسی |
قرآن |
فارسی |
علوم |
ریاضی |
یکشنبه |
ورزش |
ورزش |
علوم |
فارسی |
قرآن |
دوشنبه |
هدیه ها |
فارسی |
هنر |
اجتماعی |
ریاضی |
سه شنبه |
قرآن |
علوم/ هنر |
فارسی |
ریاضی |
فارسی |
چهار شنبه |
برنامه هفتگی ششم1و2
ششم 1
روز |
ساعت اول |
ساعت دوم |
ساعت سوم |
ساعت چهارم |
ساعت پنجم |
شنبه |
ریاضی |
فارسی |
قرآن |
علوم |
دین واخلاق |
یکشنبه |
مطالعات |
فارسی |
ریاضی |
فناوری |
هنر |
دوشنبه |
علوم |
قرآن |
فارسی |
تفکر |
مطالعات |
سه شنبه |
ریاضی |
مطالعات |
دین واخلاق |
ورزش |
ورزش |
چهارشنبه |
فارسی |
قرآن |
ریاضی |
فارسی |
هنر |
ششم2
روز |
ساعت اول |
ساعت دوم |
ساعت سوم |
ساعت چهارم |
ساعت پنجم |
شنبه |
فارسی |
ریاضی |
فارسی |
دین واخلاق |
علوم |
یکشنبه |
ریاضی |
مطالعات |
قرآن |
هنر |
فارسی |
دوشنبه |
دین واخلاق |
فارسی |
ریاضی |
مطالعات |
تفکر |
سه شنبه |
ورزش |
ورزش |
فارسی |
مطالعات |
قرآن |
چهارشنبه |
قرآن |
علوم |
هنر |
ریاضی |
فناوری |
برنامه هفتگی پایه چهارم
چهارم 1
ساعت پنجم |
ساعت چهارم |
ساعت سوم |
ساعت دوم |
ساعت اول |
روز |
هنر |
فارسی |
جغرافی |
فارسی |
ریاضی
|
شنبه |
علوم |
هدیه ها |
ریاضی
|
تاریخ |
فارسی |
یکشنبه |
فارسی |
مدنی/هنر |
فارسی |
ریاضی
|
قرآن |
دوشنبه |
قرآن |
قرآن |
ریاضی
|
علوم |
فارسی |
سه شنبه |
هدیه ها |
علوم |
فارسی |
ورزش |
ورزش |
چهار شنبه
|
چهارم 2
ساعت پنجم |
ساعت چهارم |
ساعت سوم |
ساعت دوم |
ساعت اول |
روز |
هنر |
قرآن |
ریاضی
|
مدنی/هنر |
فارسی |
شنبه |
قرآن |
ریاضی
|
تاریخ |
فارسی |
علوم |
یکشنبه |
علوم |
ریاضی
|
جغرافی |
هدیه ها |
فارسی |
دوشنبه |
فارسی |
فارسی |
قرآن |
فارسی |
ریاضی
|
سه شنبه |
ورزش |
ورزش |
علوم |
هدیه ها |
فارسی |
چهار شنبه
|
دعا
نمونه چک لیست علوم سوم
چک لیست کلاسی درس علوم بخش اول : جانوران
انتظارات
نام و نام خانوادگی |
آشنایی با جانوران و رفتارهای آنان |
آشنایی با محل زندگی و تغذیه جانوران |
آشنایی با انواع حرکت و لانه سازی جانوران |
اشنایی با مهاجرت و دلایل آن |
آشنایی با فواید جانوران |
توانایی مشاهده جانوران و بحث و نتیجه گیری |
تقلید رفتارهای جانوران در نمایش |
علاقه مندی به رعایت حقوق جانوران |
شرکت فعالانه در بحث و پرسش کنجکاوانه |
فعالیت های خارج از کلاس | |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تاریخ ارزیابی امضاء معلم
آنچه در كلاس گذشت...
امروز سر كلاس رياضي به بچه ها گفتم : اگر ساكت باشيد چند نكته مهم برايتان مي گويم كه به دردتان مي خورد.بچه با سكوت خود آماده شنيدن صحبت هاي من شدند و من شروع به صحبت كردم.
۱- بچه ها دقت و تمركز(حواس جمعي) هم در يادگيري و هم در پاسخ به سؤال ها مهم است.
۲- وقتي سوالي را مي خواهيد بخوانيدآن را دوبار بخوانيد يك بار آهسته و شمرده و بار دوم كمي سريعتر.
۳- شايد شما يك سؤال را بخوانيد كه دو چيز از شما بخواهدپس اول قسمت اول را جواب دهيد بعد قسمت دوم .
براي گفته هاي خود نيز مثال هايي زدم.احساس كردم بچه ها حرفهاي مرا فهميدند.
در آخر هم يك ضرب المثل براي آنها زدم.گفتم: "فهم السؤال، نصف الجواب "يعني اگر سؤال را فهميديد نصف جواب را به راحتي به دست آورده ايد.بچه ها لبخندي زدند. تعدادي از بچه ها روي ميز زدند و با خنده مي گفتند:"فهم سؤال، فهم جواب"عده اي هم مي گفتند:"نصفش سؤال ،نصفش جواب"
من تازه فهميدم برخلاف تصور من بچه ها مفهوم ضرب المثل را نفهميده بودند و فقط از ريتم آن خيلي خوششان آمده بودو من از حد بچه ها بالاتر گفته بودم پيش خودم گفتم:" عجب اين هم نتيجه آن است كه هر كس در جايگاه خودش نيست."
۱- انجام تكليف شب نقش موثري در تثبيت يادگيري دانش آموز دارد.
۳- پر كردن اوقات فراغت دانش آموز به شكل سالم .
۵- رشد فردي از قبيل پرورش احساس مسئوليت قدرت برنامه ريزي و مديريت توان زمان بندي اعتماد به نفس و پشتكار.
۶- تقويت و غني سازي برنامه درسي به عنوان مكمل براي آنچه امكان پرداختن و تجربه مستقيم آن در كلاس ميسر نيست .
۷- تكليف شب به بچه ها ياد مي دهد كه از رهنمودها پيروي كنند. مهارت هاي پژوهشي را به كار ببرند و تمركز حواس داشته باشند. ۸- تكليف شب سبب ايجاد مهارت هايي مي شود كه براي چيرگي بر دشواري هاي زندگي ضرورت دا رد.
آثار منفي تكليف شب
۱- عامل اجبار كه فكر و نگرش شاگرد را نسبت به مدرسه و يادگيري تغيير مي دهد.
۳- بيزاري از مدرسه از دست دادن علاقه نسبت به درس خستگي روحي ناشي از تكرار.
۴- محروم شدن از اوقات فراغت و فعاليتهاي اجتماعي مورد علاقه .
۵- برخورد بين والدين و فرزندان فشار والدين براي انجام دادن تكاليف و بروز تضاد بين روش تدريس معلمان و والدين .
۶- افزايش رفتارهاي غيراخلاقي از قبيل : تقلب پاك كردن امضاي معلم توسل به دروغ واگذار كردن انجام تكاليف به ساير اعضاي خانواده و...
آنچه كودكان بايد ياد بگيرند
در كتاب مشق بدون اشك تاليف دكتر « بي هانسر » 1 و ترجمه مجيد رئيس دانا به راهكارهايي جهت رفع مشكل والدين با فرزندان در خصوص تكليف شب اشاره شده است . مولف در اين كتاب خطاب به والدين اظهار مي دارد :
1 ) فرزندان بايد بياموزند كه انجام تكليف درسي يك ميدان نبرد نيست . نبايد پيرامون تكليف درسي كشمكش قدرتي وجود داشته باشد. آنان بايد بياموزند كه شما مشاجره در مورد تكليف درسي را تحمل نخواهيد كرد.
2 ) فرزندان شما بايد ياد بگيرند كه تكاليف درسي شان را مسئولانه انجام دهند. آنها بايد بفهمند كه كمك هايي كه از شما انتظار دارند. محدود است و بايد تكاليف خود را به صورت كارآمد پربار و به موقع انجام دهند و به چنان اتكا به نفسي دست يابند كه بدون كمك ديگران از عهده هرگونه تكليف درسي واگذار شده برآيند.
3 ) بچه ها بايد ياد بگيرند كه زمان موجودشان را براي پروژه هاي بلند مدت و وظايف بزرگتر و پيچيده خود تقسيم بندي كنند.
4 ) فرزندانتان بايد ياد بگيرند كه صرف نظر از آنكه والدين در منزل باشند يا خير مسئول تمام كردن تكاليف درسي شان هستند. آنها بايد بياموزند كه غيرمسئولانه عمل كردن را در مورد تكليف درسي نخواهيد پذيرفت .
خصوصيات تكليف مناسب از نظر تحقيقات تربيتي
۱- مقدار تكليف بايد متعادل باشد به طوري كه ذوق و شوق دانش آموز را براي تحصيل از بين نبرد.
۲- طول زمان انجام تكليف متناسب با ويژگي هاي دانش آموزان باشد. طول زمان مناسب براي انجام تكاليف دانش آموزان ابتدايي بيشتر از يك الي دو ساعت نباشد.
۳-تكليف شب بايد چند بعدي باشد به طوري كه مهارت هاي كلاسي نوشتاري كاوشگري اجتماعي عاطفي و... را پرورش دهد.
۴- در تعيين موضوع تكليف به علائق و استعدادهاي دانش آموزان و تفاوت هاي فردي توجه شود. مثلا براي دانش آموزان قوي تكاليف پروژه اي و براي دانش آموزان ضعيف تكاليف امتدادي و تمريني تعيين گردد.
۵- تكليف بايد تا آنجا كه امكان دارد بامحيط زندگي يادگيرندگان مرتبط باشد تا آنان بتوانند از تجربه هاي يادگيري در موقعيت هاي گوناگون و درس هاي متفاوت استفاده كنند . « جان ديويي » 2 مي گويد : « آموزش و پرورش البته امر مهمي است ولي مهم تر از آن زندگي كردن است » . بنا بر اين هدف آموزش و پرورش درمرحله اول بايد بهبود وضع زندگي باشد و مشق شب هم بايد با زندگي كودك متناسب باشد.
۶- تكليف بايد با رشد جسمي عاطفي و شناختي دانش آموز مرتبط باشد.
منابع
شعاري نژاد علي اكبر. روانشناسي رشد
بي هانسر. مشق بدون اشك . ترجمه مجيد رئيس دانا
كلاوان الن . رام كردن غول تكليف درسي
سونا ليندا. طرح تكليف مدرسه . راهنمايي به پدران و مادران جهت كمك به برتري كودكان
فرنوديان فرج الله . بررسي چگونگي انطباق تكاليف شب با نيازهاي يادگيري